قوانین ثبت دامنه org.ir.

واجدین شرایط ثبت دامنه org.ir.

کلیه مؤسسات غیرانتفاعی، انجمن‌ها، سازمان‌های مردم نهاد (NGOها) یا مؤسسات بین‌المللی ثبت‌شده و سایر مراکز و مؤسسات دارای مجوز از مراجع ذی صلاح از قبیل روزنامه‌ها، نشریه‌ها آموزشگاه‌های آزاد علمی و نظایر آن می‌توانند درخواست ثبت دامنه مرتبه سوم “.org.ir” نمایند.

نام دامنه قابل ثبت

نام دامنه قابل ثبت برای متقاضی به شرح زیر است:

  1. عین نام متقاضی به همان نحو که در روزنامه رسمی یا مجوز مربوطه آمده است. عبارات کلی از قبیل «مؤسسه»، «انجمن»، «گروه» و نظایر آن که بیانگر نوع شرکت است، می‌تواند از نام دامنه درخواستی حذف شود مشروط بر اینکه باقیمانده نام از جمله نام‌های دامنه محدود نباشد.
  2. مخفف دقیق نام متقاضی که از حروف اول کلمات موجود در نام کامل به‌دست می‌آید. برای بدست آوردن مخفف دقیق، ابتدا نام کامل ثبتی به حروف لاتین نوشته شده و حروف اول هر کلمه در کنار هم گذاشته می‌شود. به عنوان مثال، مخفف دقیق برای نام «مؤسسه زبان دانش» پس از تبدیل آن به حروف لاتین “Moasses Zaban Danesh”، فقط عبارت “mzd” یا حروف اول کلمات معادل انگلیسی آن یعنی “dli” که مخفف “Danesh Language Institute” است، خواهد بود.
  3. در صورتیکه نام کامل ثبتی متقاضی تنها از دو کلمه تشکیل شده باشد، به دلیل عدم امکان ثبت دامنه‌های دو حرفی، مخفف دقیق نام دامنه درخواستی عبارت است ازحروف اول هر یک از دو کلمه و خط تیره در وسط آنها یا یکی از کلمات موجود در نام کامل به همراه حرف اول کلمه دیگر. به عنوان مثال، مخفف دقیق نام «انجمن کار» یکی از عبارت‌های “a-k”، “a-kar” یا نگارش‌های متفاوت دیگری از آن خواهد بود.
  4. در صورت طولانی بودن نام یا حسب خواست متقاضی،‌ نام دامنه درخواستی می‌تواند شامل بخشی از نام کامل به همراه مخفف دقیق بخش دیگر از نام متقاضی باشد. همچنین این کلمات می‌توانند با خط تیره از هم جدا شوند. به عنوان مثال انجمن «حمایت از دانش‌آموزان مستعد نیازمند» می‌تواند درخواست ثبت دامنه‌ یادامنه‌های “hemayat-dmn.org.ir”، “hemayatdmn.org.ir” یا نظایر آن‌را نماید.
  5. چنانچه حرف اول از واژه‌های موجود در یک نام ثبتی یکی از حروف زیر باشد، برای ایجاد مخفف دقیق به این طریق عمل نمایید: ف f, ph -- چ ch -- ش sh -- ق q, gh -- ژ j, zh -- خ x, kh
  6. در صورتیکه نام مؤسسه یا انجمن، کلمه‌ای عام بوده یا از جمله نام‌های دامنه محدود باشد، نام دامنه درخواستی باید ترکیبی از نام انجمن یا مؤسسه همراه با نوع یا فعالیت آن باشد. نوع و فعالیت انجمن یا مؤسسه باید به حدی متمایز باشد که هویت آن را مشخص نماید. به عنوان مثال، درخواست ثبت دامنه “Imamalicharrity.org.ir” برای انجمن «خیریه امام علی» قابل قبول است در حالیکه درخواست ثبت دامنه “Imamali.org.ir” یا “Imam.org.ir” مورد قبول نمی‌باشد.
  7. دقت نمایید هر مؤسسه غیرانتفاعی، انجمن‌، سازمان‌ مردم نهاد (NGOها) یا مؤسسه بین‌المللی ثبت‌شده و سایر مراکز و مؤسسات با ارائه مدارک خود قادر به ثبت یک دامنه مرتبهٔ سوم با پسوند .org.ir خواهد بود.


    مدارک مورد نیاز و نحوه ثبت دامنه

پس از ثبت درخواست نام دامنه به صورت آنلاین در سامانه ثبت دامنه، جهت تایید نهایی درخواست ثبت دامنه، متقاضی باید درخواست کتبی خود بر روی سربرگ را که به امضای صاحبان امضا رسیده باشد، ارسال نماید. علاوه بر لزوم ارسال درخواست کتبی مدارک زیر نیز باید ارسال گردد:

  1.  کپی روزنامه رسمی حاوی آگهی تاسیس مؤسسه یا انجمن دارای شناسه ملی اشخاص حقوقی; (به استناد ماده 584 قانون تجارت http://dastour.ir/Print/?lid=14167 و http://dastour.ir/Print/?lid=16393 کلیه موسسات غیرتجارتی از جمله موسسات آموزشی، پژوهشی و امثالهم اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی بایستی در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ثبت گردیده تا دارای شخصیت حقوقی شوند. لذا این موسسات نیز بایستی به ثبت رسیده و شناسه ملی اشخاص حقوقی دریافت نمایند) و کپی مجوز صادره از مراجع ذی‌صلاح حسب مورد؛
  2. کپی آخرین روزنامه رسمی حاوی تغییرات مربوط به صاحبان امضا برای انجمن‌ها و مؤسسات ثبت‌شده یا مدرک مثبِت سمت امضا‌کننده درخواست کتبی برای سایر متقاضیان واجد شرایط؛
  3. کپی روزنامه مربوط به تغییر نام مؤسسه (در صورت تغییر در نام).
  4. نشانی و کدپستی 10 رقمی آخرین اقامتگاه قانونی مؤسسه یا انجمن

ثبت دامنه

ثبت دامنه

ثبت انواع دامنه ملی، دامنه بین المللی، دامنه فارسی و پسوندهای جدید دامنه

طراحی سایت

طراحی سایت

می توانیم برای شما طراحی اختصاصی انجام دهیم با گارانتی و پشتیبانی حرفه ای

میزبانی وب

میزبانی وب

هاست لینوکس، هاست نامحدود، هاست وردپرس، جوملا و هاست سی پنل

نمادهای اعتماد به بهسازان هاست

بهسازان فناوران داده نگار به شماره ثبت 549875 (بهسازان هاست) جزو معدود وب سایتهای هاستینگ و طراحی وب سایت کشور می باشد که عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران، دارای نشان ملی ثبت از ستاد ساماندهی وب سایت ها و دارای نماد اعتماد الکترونکی از وزارت صنعت می باشد.

سازمان تنظیم مقررات رادیویی

نظام صنفی رایانه ای استان تهران

logo-samandehi